Tepelhoes

Terwijl buiten de was hangt te drogen, op de achtergrond Robin Haase een poging doet de volgende ronde op Wimbledon te bereiken, mijn telefoon WhatsApp berichten naar buiten floept en ik een tekst redigeer over de nieuwste wintermode, denkt iemand bij Facebook heel hard na over welke advertentie hij mij zal laten zien als ik weer inlog.

Gedachteloos pak ik mijn telefoon, scroll langs de verschillende apps, klik op het Facebook icoon en op mijn scherm verschijnt een advertentie van twee huidkleurige nijntjes met daaronder de tekst ‘Dierlijke oorvormige tepelhoes 1 paar’.

Ik kijk nogmaals. Het staat er echt.

Dat er mensen zijn die tepelhoesjes kopen omdat ze een baby hebben en melklekkende borsten of omdat ze van die vrolijke tepels hebben die altijd pront en koud vooruit staan, dat snap ik. Maar wie denkt er in Godsnaam: ‘Oh leuk, dierlijke oorvormige tepelhoes, ik bestel een paar!’?

Facebook werkt met een niet te doorgronden algoritme. Advertenties worden getoond op basis van het zoekgedrag van de gebruiker. Nu maak ik mij dus ernstig zorgen over mijn zoekgedrag. Geen enkele zoekterm in mijn browsergeschiedenis  kan ik herleiden tot dierlijke oorvormige tepelhoes. Hoogstwaarschijnlijk heeft een van mijn Facebookvrienden onlangs een paar aangeschaft.

Wie o wie?

En?

Wat is je gebruikerservaring?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*